Delta Blues - Reisverslag uit Hopson, Verenigde Staten van Debbie Segal - WaarBenJij.nu Delta Blues - Reisverslag uit Hopson, Verenigde Staten van Debbie Segal - WaarBenJij.nu

Delta Blues

Blijf op de hoogte en volg Debbie

14 September 2015 | Verenigde Staten, Hopson

Whoopie! Ik dacht niet dat ik zo snel al weer een blogje zou schrijven maar hier is het dan! Oxford was een mooi klein schattig universiteitsstadje. Ik kan er niet al te veel over vertellen, het had normaalgezien ook niet op onze route gelegen, maar door een miscalculatie (mijn fout) in onze route moesten we een plek vinden tussen Memphis en Clarcksdale... In Oxford was ons gezegd dat we moesten gaan eten bij Ajax Diner voor echt goeie southern food. Helaas was het gesloten op zondag dus we belandden bij één van de weinige andere opties: Gus's world famous fried chicken. Toeval wil dat we ook deze hadden gezien op die reportage van de hairy bikers, en ja... het was lekkere fried chicken :-) Ik krijg mijn bord niet op, en als Robbie bijna zijn vork neerlegt zegt hij nog: "let op hoe snel ze hier zullen zijn met de rekening" en nog voor hij die zin af heeft staan ze daar... dat is hier toch echt niet te vatten hoor! Als je hier een romantisch en rustig etentje wilt: vergeet het! De volgende ochtend worden we wakker in de heerlijke groene omgeving tussen de loslopende kippetjes en nadat we onze enige geocache in Oxford vinden, zien we dat een hele rij mensen staat aan te schuiven bij Ajax Diner... maar we moeten verder naar Clarksdale. De weg leidt door farmville achtige toestanden naar het in the middle of nowhere gelegen stadje Clarksdale. Hier is het echt countryside zoals je de countryside zou inbeelden. Clarksdale is een soort bedevaartsoord voor echte blues fans, want hier bevindt zich de beroemde Crossroads, waar Robert Johnson zijn ziel aan de duivel zou verkocht hebben in ruil voor een uitzonderlijk talent om gitaar te spelen. Er staat op dat punt een paal met 2 gitaren om aan te geven dat het daar is, maar de echte crossroads zou zich ergens midden in de katoenvelden bevinden... Het is in elk geval een punt dat een foto waard is... Er is niet veel in Clarksdale, en de plaats waar we logeren is dit keer geen airbnb maar heet "the shackup inn"... zoek het maar eens op... volgens sommigen is het iets dat iedereen op zijn bucket list moet hebben staan en daar zijn we het mee eens. Het is moeilijk te beschrijven maar het is UNIEK! Het is een heel laid back atmosphere... je logeert in een "shack", compleet met kleurrijke parelsnoeren rond het bed, allerlei posters aan de muur, writings on the wall, een roestige ijskast, een oude tv die enkel blues speelt en een porch met schommelstoelen waar je zo die Stany Crets lookalike uit de intro van True Blood ziet zitten grijnzen. Het is echt een heel bijzondere en fotogenieke plek! We praten nog even met onze buurman, een kerel uit Chicago die hier 8 dagen blijft voor een "blues workshop", het moet super zijn als je hier een instrument kan bespelen want je kan allerlei gitaren lenen uit de lobby! Voor vanavond hebben we geluk, want normaalgezien is er niet al teveel te doen op een maandagavond in Clarksdale... "Ground Zero Club", de jukejoint van Morgan Freeman bijvoorbeeld, is gesloten, maar Red's is uitzonderlijk open omdat ze er een clip draaien voor een muziekzender hier. Red's is een plek waar je moet durven binnengaan. De gemiddelde ongeïnformeerde toerist zou hier waarschijnlijk angstig voorbijrijden. Maar wij zijn geïnformeerd en als we binnenstappen zien we een kleine, donkere, warme en zweterige kroeg met muren vol foto's, posters, kitscherige lichtjes... Dit is zo'n jukejoint waar blanke mensen lange tijd niet welkom waren. Zo zijn er blijkbaar nog veel in het diepe zuiden, maar hier zijn we welkom... al is de lijn nog duidelijk zichtbaar, de enkele blanke toeschouwers zitten in een hoek van de bar. De muziek is goed. We hebben goeie country gehoord in Nashville, goeie blues, bluegrass en rock'n roll in Memphis maar hier leer je de echte blues appreciëren... als je het hier niet voelt voel je het nergens. Het is misschien wel de enige echte authentieke plek op onze trip om dit soort muziek live mee te maken en het is een fantastische ervaring! Even later buiten vertelt iemand ons dat er nog een plek is voor goeie live muziek en dat is "the Bluesberry Cafe". Wat we daar zien is alwéér een geweldige blues band! De zanger is blank deze keer maar klinkt zo zwart als een stuk houtskool. Ze zijn geweldig en we sluiten de avond hier in Clarksdale af met een heel goed gevoel. We gaan terug naar onze shack en morgenochtend zetten we de rit verder richting Natchez! Goodnight y'all! Ciao x