surfen - Reisverslag uit Puerto Viejo de Talamanca, Costa Rica van Debbie Segal - WaarBenJij.nu surfen - Reisverslag uit Puerto Viejo de Talamanca, Costa Rica van Debbie Segal - WaarBenJij.nu

surfen

Blijf op de hoogte en volg Debbie

13 September 2014 | Costa Rica, Puerto Viejo de Talamanca

Hoi! Vannacht werden we wakker van hevige regen en onweer. Ongeveer tegelijkertijd vond er boven ons hoofd op de eerste verdieping een soort volksverhuizing plaats: heen en weer geloop, allerlei meubels of andere dingen die verschoven werden... kabaal dus. Ons eerste gedacht was dat er een lek in het dak was, maar vandaag hoorden we van de klusjesman (waarvan we vermoeden dat hij gewoon Heidi's partner is) dat er 2 jongens stomdronken en waarschijnlijk onder invloed van weet ik veel wat waren thuisgekomen en de boel aan het afbreken waren. Ze hebben hen na veel herrie kunnen wegsturen. Dit hadden ze nog nooit meegemaakt. Deze morgen was de lucht weer helderblauw en stond de zon te blinken aan de hemel. Dat is zo gek hier... zoek eender welk weerbericht van Puerto Viejo op en ik kan je garanderen dat het nooit klopt. Ik probeer het uit te leggen: Costa Rica is niet zo groot. Deze periode is het regenseizoen maar doordat het land in twee gesplitst wordt door een bergketen is het aan de Caribische kant net het omgekeerde dan aan de Pacifische kant. 2 jaar geleden tijdens onze rondreis bijvoorbeeld hadden we overal schitterend weer, behalve op het einde van onze reis in Puerto Viejo: regen, regen en nog eens regen. Dat was dus tijdens het droog seizoen. Nu regent het dus veel in de rest van het land en hier is het bijna altijd prachtig weer, op de stortregens na die gelukkig vooral laat in de avond of 's nachts voorvallen. Op de weerberichten daarentegen lijkt het nochtans of het hier altijd regent. Niet dus. If you like Piña colada and getting caught in the rain, het is vaak wel toepasselijk hier :-) Vanmorgen begon voor Robbie net iets minder happy. We zijn gisteren een pizza gaan eten bij Todo es posible en daar zaten twee superlieve en mooie poezen. Robbie heeft hier totaal geen last van allergie, aan geen enkel dier, maar zijn lenzen uitdoen en vervolgens in zijn ogen wrijven bleek helemaal geen goed idee! Deze morgen wekt hij me met gezwollen ogen en hoewel dat wel zal wegtrekken zou het wel een probleem kunnen zijn voor zijn surfles, die begint over een uurtje! Al bij al trok het vrij snel weg en zijn surfles was een succes. We hebben vorig jaar een klein beetje leren surfen op softboards, boards voor beginners, waarbij je op de beginnersmanier dus op je knieën kan proberen recht te staan. De rastaman die hem les gaf had echter alleen maar echte boards, die zijn hard en in de was gezet, met zandkorrels die erin kleven, wat natuurlijk goed is voor de grip wanneer je rechtstaat, maar minder aangenaam voor je knieën en je voeten. Hij moest dus meteen leren om in 1 keer recht te springen. Niks voor mij, ik ben zo'n kluns op dat gebied, en aanmoedigingen zoals "komaan, je kan het!" werken bij mij net averechts, dus ik besloot me op het strand te leggen met mijn boek. Een paar uur later komt Robbie terug (met bloederige knieën en voeten) om me te vertellen dat het hem lukt, hij mocht zelfs met een vrij klein bord surfen omdat het rechtstaan zo snel lukte. (hoe groter het bord hoe meer stabiliteit) Blij voor hem! Het is intussen weer het heetste moment van de dag en verstandig om even uit de zon te gaan, mijn tweede laag kleur zit er inmiddels ook op. We springen op onze fietsen (Robbie heeft trouwens nog steeds geen fiets, hij zou nu echt dinsdag klaar zijn zeggen ze, maar wat maakt het uit... hij rijdt nu gratis rond... Pura Vida!) en rijden naar het center want wat we vorig jaar niet wisten is dat ze er ook postkaartjes verkopen. Sommigen onder jullie gaan dus een kaartje krijgen en daar zal een diertje uit het jrc op staan :-) Onderweg terug pikken we een geocache op die hier vorig jaar nog niet lag en ontdekken zo weer een plekje dat we nog niet kenden. Net voorbij Playa Chiquita ligt een rij piepkleine paradijslijke strandjes! Iets om te onthouden, hier moeten we terugkomen! Daarna wil Robbie nog eventjes surfen (hij mag het bord de hele dag gebruiken) maar hij is vrij snel terug omdat hij een lens kwijt is... lastig... in het vervolg toch best extra lenzen meenemen. 's Avonds maak ik een lekker rijstgerechtje met wat restjes voor ik deze blog schrijf en zodadelijk vertrekken we naar Tasty Waves voor de karaoke avond. We zijn niet helemaal in party stemming vanavond maar ze drongen nogal aan dus we gaan wel even kijken. Morgen mogen we normaalgezien dus samen naar het bos, tijd voor wat leuke fotootjes :-)
Ciao! x